Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΚΩΣΤΗΣ ΚΟΛΩΤΑΣ Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ





Σάββατο 1 Μαΐου 2010

ΕΚΠΟΜΠΗ ΚΟΥΒΕΝΤΑ ΜΕ ΕΝΑ ΦΙΛΟ-ΓΥΝΑΙΚΑ

                                                     ΕΚΠΟΜΠΗ ΤΡΙΤΗ

Λέγαμε στη χθεσινή μας εκπομπή πως στην αρχαιότητα, ο οίκος, το σπίτι, τα εντός, ήταν το βασίλειο της γυναίκας. Κι ακόμα πως πολλές κατασκευές που βγήκαν αργότερα από το σπίτι και έγιναν αρχικά βιοτεχνίες και μετά βιομηχανίες, εκτελούνταν μέσα στο σπίτι από την γυναίκα ή με την επίβλεψη και τις οδηγίες της γυναίκας. Γι αυτό άλλωστε και η οικονομία ονομάστηκε έτσι από τον οίκο, βασική μονάδα της οικονομίας και της παραγωγής, που ήταν αρχικά ο οίκος, γι αυτό και πήρε το όνομα οικο-νομία.
Από εδώ αρχίζει και η επικρατούσα ιδέα περί αποκλεισμού της γυναίκας και περί περιορισμού της. Το συνηθισμένο λάθος είναι να κρίνουμε με ιδέες και αρχές και θεσμούς του σήμερα, μια περασμένη εποχή, με διαφορετική κοινωνική, πολιτική και παραγωγική δομή. Με σημερινά κριτήρια, μάλιστα του δυτικού πολιτισμού, να κάνουμε κριτική της τότε κοινωνίας. Και είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως αρχικά υπήρχε μια θρησκευτική προσέγγιση του θέματος, με κανόνες και νόμους θρησκευτικούς του Μεσαίωνα, κι επομένως τονίζονταν όσα βοηθούσαν στην ηθική διδασκαλία, είτε ως θετικά παραδείγματα και ηθικά πρότυπα προς μίμηση, είτε αρνητικά προς αποφυγήν.
Το άλλο λάθος που κάνουμε είναι να συγχέουμε τη θέση της γυναίκας στην οικογένεια και στην καρδιά των ανδρών, με τα πολιτικά δικαιώματα, και μάλιστα με δικαιώματα που σχετικά πρόσφατα μέσα στην ιστορία απέκτησε η γυναίκα, και μάλιστα δικαιώματα που σε εκείνες τις μακρινές εποχές, σε πολλές κοινωνίες δεν είχε ούτε το σύνολο των αντρών, όπως η ψήφος και τα δημόσια αξιώματα. Μα μήπως είχαν ψήφο ή καταλάμβαναν οι γυναίκες δημόσια αξιώματα, σε πολύ νεώτερες εποχής, πριν εκατό χρόνια; Κι ακόμα και σήμερα, στην προοδευτική και φωτισμένη εποχή μας, σε ποιο βαθμό συμβαίνει αυτό; Γιατί λοιπόν να κατηγορούμε την αρχαιότητα;
Οι πληροφορίες μας, οι γνώσεις μας για τη θέση της γυναίκας και γενικά για τη σχέση των δύο φύλων και τις διαφορές μεταξύ τους, προέρχονται από τα σωζόμενα γραπτά κείμενα της εποχής. Και βέβαια τα σωζόμενα γραπτά κείμενα είναι πολύ λιγότερα από ότι πράγματι παρήγαγε το ανθρώπινο πνεύμα και προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από δυο-τρεις βασικά περιοχές του Ελληνικού κόσμου, όπως η Αθήνα κι η Σπάρτη. Επομένως είναι λάθος, και δεν πρέπει να γενικεύουμε τα ευρήματά μας.
Αλλά και τα ίδια τα σωζόμενα κείμενα, έστω λίγα και από λίγους τόπους, δεν ερμηνεύτηκαν πολλές φορές ορθά ή παρερμηνεύτηκαν.
Αύριο η συνέχεια.




Σταχυολογήματα από την εκπομπή του Κωστή Κολώτα "Κουβέντα με ένα φίλο" στον ραδιοφωνικό σταθμό Κανάλι 6 της Λεμεσού. Ενότητα ΓΥΝΑΙΚΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου